מהן אבני מרה (אבנים בכיס המרה) והיכן הן נוצרות?

אבני מרה הינן גושים קשים דמויי אבנים הנוצרים בתוך כיס מרה. אבנים אלו יכולות להיות קטנות כגרגיר חול או לעיתים בגודל של כיס המרה עצמו אך רובן בגודל של כ-2.5 ס"מ. ישנם שני סוגים עיקריים של אבנים בכיס מרה: אבני כולסטרול שמהוות 80% מכלל האבנים ואבני פיגמנט. כיס המרה עצמו הינו איבר חלול בצורת אגס שאורכו 7.5-15 ס"מ הממוקם בבטן הימנית העליונה. תפקידו העיקרי של כיס המרה הוא לאגור ולרכז מרה, חומר המסייע בספיגה של מרכיבים תזונתיים רבים.

בארה"ב לבדה, יותר ממיליון אנשים בשנה מאובחנים עם אבני מרה אך לרוב אבנים אלו אינן מלוות בתסמינים ואינן דורשות טיפול כלשהו. עם זאת, לעיתים אבנים בכיס המרה יכולות לגרום לכאבים וסיבוכים אחרים ויש צורך בטיפול הכולל הוצאת האבנים או כיס המרה כולו.

מי נמצא בסיכון לפתח אבני מרה?

ישנן מספר גורמי סיכון עיקריים לפיתוח אבנים בכיס המרה-

גורמי סיכון נוספים כוללים- הריון, השמנת יתר, ירידה מהירה במשקל, חוסר פעילות גופנית, סוכרת, מחלת כבד וצום לעיתים קרובות.

אבנים בכיס המרה תסמינים

כאמור, רוב האנשים עם אבני מרה לא סובלים מתסמינים כלשהם אך אם ידוע לך על אבנים בכיס המרה אצלך או הנך סובל/ת מהתסמינים הבאים יש לשקול לפנות לטיפול רפואי-

התסמין הנפוץ ביותר נקרא "כאב מרה" או באנגלית “Biliary Pain”. כאב זה מתבטא ככאב בטן, לרוב בצד הימני העליון של הבטן. בנוסף לכאב יכולות להופיע בחילות והקאות ואף כאבים בכתף הימנית או בגב. לרוב כאבים אלו מופיעים לאחר ארוחה שומנית מכיוון שכיס המרה מתכווץ ודוחף את האבנים לכיוון מוצא הכיס אך לעיתים הכאבים מופיעים ללא קשר לארוחות. אחרי התקף ראשון של כאבים קיים סיכוי גבוה שתסמינים נוספים יופיעו בעתיד ובחומרה קשה יותר. אבחנת אבני מרה מתבצעת באמצעות בדיקת על-קול (אולטרה-סאונד), בדיקה שאינה כואבת כלל העושה שימוש בגלי קול כדי להראות את כיס המרה והאבנים.

מהו הסיבוך הנפוץ ביותר של אבני מרה?

הסיבוך הנפוץ ביותר הינו דלקת חריפה של כיס המרה. דלקת בכיס המרה מופיע כאשר ישנה חסימה מלאה של כיס המרה על ידי אבנים. בשונה מ-"כאב מרה" החולף לאחר מספר שעות, כאב בדלקת חריפה של כיס המרה הינו קבוע ולעיתים קרובות תרגיש/י גם חום. מצב זה הינו מצב רפואי משמעותי הדורש טיפול רפואי בבית החולים. הטיפול כולל נוזלים לוריד, תרופות לכאב, לפעמים אנטיביוטיקה וניתוח להסרת כיס המרה. ניתוח זה יכול להתבצע מיד באשפוז או זמן קצר לאחר מכן. במידה ודלקת חריפה אינה מטופלת היא יכולה להוות מצב מסכן חיים.

כיצד מטפלים באבני מרה?

הטיפול באבנים בכיס המרה תלוי במצבו הספציפי של האדם ונקבע על ידי המנתח יחד עם החולה. קיימות שלוש גישות עיקריות לטיפול באבנים-

לרוב הגישה הלא ניתוחית מתבצעת באנשים שלא יכולים לעבור ניתוח מסיבות שונות והחיסרון הגדול שלה הוא שאבנים נוטות לחזור. כמו כן, חשוב לציין שכאשר יש דלקת חריפה של כיס המרה כמעט תמיד מבוצע ניתוח.

ניתוח להוצאת כיס המרה (והאבנים בתוכו) הינו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם והינו מבוצע בחדר ניתוח לאחר מתן הרדמה. הסרת כיס המרה לרוב לא גורמת לסיבוכים וגם כאשר קיימים סיבוכים הם לרוב קלים, לא דורשים טיפול ומשתפרים עם הזמן. הסיבוכים כוללים צואה רכה, נפיחות וגזים.

כיצד מתבצע ניתוח כריתת כיס מרה?

השיטה הנפוצה ביותר לניתוח כריתת כיס מרה הינה על ידי שימוש במכשיר הנקרא "לפרוסקופ". מכשיר זה מורכב מצינור ארוך ודק המכיל אור ומצלמה קטנה אשר מאפשרת למנתח להסתכל בתוך הבטן ללא פתיחתה. לצורך סוג זה של ניתוח, המנתח מבצע מספר חתכים קטנים (סנטימטר ופחות לכל חתך), לאחר מכן הוא מכניס את הלפרוסקופ וכלים מיוחדים נוספים דרך החתכים האחרים ומסיר את כיס המרה עם האבנים בתוכו. ניתוח זה הינו בעל שיעורי הצלחה גבוהים מאוד וזמן ההחלמה ממנו קצר מאשר בניתוח בו מבוצעת פתיחה של הבטן (ניתוח פתוח). ניתוח פתוח בדרך כלל מבוצע רק כאשר כיס המרה מזוהם או דלקתי מאוד ולא ניתן להשתמש בלפרוסקופ בצורה בטוחה.

הסיכונים בניתוח כריתת כיס מרה הינם מועטים אך כוללים-

במידה וביצעת ניתוח בשיטה הלפרוסקופית ככל הנראה תוכל/י לעזוב את בית החולים באותו יום או יום אחרי שהניתוח בוצע. לאחר הניתוח ניתן לעשות את רוב הפעילויות היומיומיות אך יש צורך להימנע מהרמת משאות כבדים, פעילות גופנית מאומצת ושחייה לפחות כשבוע.

במידה ובוצע ניתוח פתוח תאלץ/י להישאר בבתי החולים מספר ימים בודדים ויש צורך להתחיל בהליכה בהקדם האפשרי. כמו כן, יחד עם הצוות הרפואי תבצע/י תרגילים נשימתיים. לאחר השחרור הביתה ניתן לעשות את רוב הפעילות אך יש להימנע מהרמת משאות כבדים, פעילות גופנית מאומצת ושחייה למספר שבועות.


לקבלת ייעוץ נרחב בנושא או לקביעת תורים, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם ד"ר רפאל מילר.

ד"ר מילר מקבל לייעוץ פרטי במרפאתו בראשון לציון ובהרצליה מדיקל סנטר, לזימון תור מהיר ללא המתנה ארוכה השאירו פרטים באחד הטפסים באתר או בעמוד צור קשר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות