בעיות בכיס המרה

"שקעתי במרה שחורה…"

אמנם, כיום, לא תשמעו אף אדם מדבר באופן זה, אולם, אנחנו מניחים כי המושג ידוע ומוכר לכולם. אם נצא מהמטפורה אל המציאות, למעשה, בפועל, בעיות בכיס המרה אינם גורמות רק ל"מרה שחורה" מהפן המנטאלי, אלא עלולות, במידה שלא תטופלנה בזמן, לסכן את חייו של החולה בהן.

מהו כיס המרה ומה תפקידו בגופנו?

כיס המרה הינו איבר דמוי טיפה, שאורכו בו שבעה לעשרה ס"מ, וקוטרו נע בין שלושה ס"מ לחמישה ס"מ. קיבולתו כ-60 מ"ל והוא מכיל את נוזל המרה המיוצר בכבד. לאחר אכילה, מתכוון כיס המרה, והנוזל שבו עובר דרך צינור כיס המרה שאורכו שלושה עד ארבעה ס"מ אל התריסריון, לצורך סיוע בפירוק השומנים והקפאין ובסתירת החומציות הנמצאת בקיבה, בטרם מועבר המזון למעי. הכבד מפריש בכל יום כליטר מיץ מרה, אשר מתוכם, נשארים כ-50 מ"ל מיצי מרה בתוך המרה עצמה. למרות שאדם מבוגר יכול לחיות ללא כל בעיה חיים באיכות טובה לאחר ניתוח כריתת כיס מרה, בעיות בכיס המרה עלולות להוות סכנת חיים של ממש, במידה והן אינן מאובחנות בזמן ועל ידי רופא המתמחה בכך.

איזה בעיות עלולות לצוץ בכיס המרה?

את הבעיות בכיס המרה ניתן לחלק לשני רבדים שונים: בעיות מולדות ובעיות הנגרמות לאורך חיי האדם. האנומליות המולדות בכיס המרה הינן מועטות, ביניהן: חוסר בכיס מרה מלידה, דופליקציה, כיס מרה-תוך כבדי וכד'. בבעיות הנגרמות, ניתן למצוא טווח רחב של תופעות ובעיות, אשר נפוצות הרבה יותר מהבעיות המולדות. לדוגמה, אבנים בכיס המרה, דלקת כיס המרה, דלקת בדרכי המרה ואפילו, במעגל הרחב יותר של בעיות בכיס המרה, גם דלקת לבלב חריפה, אשר נגרמת כתוצאה ממעברן של אבני כיס מרה לדרכי המרה וחסימתן של ההפרשות שמקורן בלבלב.

חשיבות האבחון המקצועי המוקדם במקרה של בעיות בכיס המרה

אמנם, כמו שצוין קודם, אדם בוגר יכול לחיות ללא כיס מרה, אולם אין זאת אומרת כי ניתן להקל ראש בבעיות שמקורן בכיס המרה. אבחון מקצועי מהימן יכול למנוע התדרדרות מצבו של החולה מאבני מרה "פשוטות" ו"זניחות" לכאורה, דרך דלקת בכיס המרה וכלה בנמק של האיבר או התפוצצותו וזיהום חלל הבטן.

לקבלת מידע נוסף בנושא ולקביעת תור, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם ד"ר רפאל מילר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות