מבין כל סוגי הבקעים הקיימים, הבקע המפשעתי (קילה או הרנייה) הוא הנפוץ ביותר. בין אם מולד או נרכש, בקע ישיר או שאיננו כזה, חד צדדי או דו-צידי – ילדים, בוגרים או קשישים, גברים ונשים, כולם חשופים, פחות או יותר, להיווצרות בקע כזה, בעיקר בגלל הסיבות הרבות להיווצרותו.

אז מהן, בעצם, הסיבות להיווצרותו של בקע מפשעתי?

אם נתחיל בבקע המפשעתי המולד, הסיבה הנפוצה ביותר היא התעלה הנקראת Processus Vaginalis Peritoneum, תעלה האמורה להיסגר קרוב לזמן הלידה אצל העובר. לעיתים, התעלה איננה נסגרת בזמן, ודרכה, עלולים לחדור איברי בטן (קטע מעי לבנים או שחלה לבנות) אל שק האשכים (לבנים) או המפשעה (לבנים או בנות).

בקעים מפשעתיים שאינם מולדים, מתחלקים לבקעים ישירים ובקעים בלתי ישירים: הבקעים הישירים הינם בקעים החודרים לתעלת המפשעה דרך הדופן האחורית שבה, ואילו הבקעים שאינם ישירים חודרים לתעלה דרך הטבעת הפנימית. את רוב הסיבות הנוגעות לשני סוגי הבקעים הללו ניתן למקד בהתרופפותה ובהיחלשותה של דופן הבטן (עקב ניתוח באזור, למשל), או בעליה בלחץ התוך בטני (בשל מיימת, הריונות, השמנה הגדלת ערמונית, מאמץ, או, אפילו, שיעול כרוני).

מהן אפשרויות הטיפול העומדות בפני מי שאובחן אצלו בקע?

נקדים ונאמר, כי טיפול מושלם (כלומר, העלמת הבקע כליל) מתקבל אך ורק על ידי ניתוח. אמנם, מנוחה וחגורות שבר יכולות להקל באופן זמני, אבל אינן מתקנות את המצב או מונעות את התדרדרותו. כעת, לאחר שזה נאמר, ברור כי ניתוח הינו הצעד המתאים עבור ילדים ועבור מבוגרים שבמצב הבקע שלהם חלה החמרה. הנסיבות (כמו ניתוחים שנערכו במטופל בעבר), הן אלה שתקבענה אם הנחת הרשת התומכת בדופן הבטן תוחדר בניתוח לפרסקופיה או בניתוח פתוח, כשהעדיפות, בד"כ, תינתן ללפרוסקופיה, בגלל יתרונותיה הידועים של השיטה (חתכים זעירים, החלמה מהירה וכן הלאה).

לקבלת ייעוץ נרחב בנושא ניתוח בקע מפשעתי או לקביעת תור, אתם מוזמנים ליצור קשר עם ד"ר רפאל מילר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות