השנים האחרונות הפכו את הסרטן, על סוגיו השונים, למחלה המאיימת ביותר שאנחנו מכירים כיום. אחד מסוגי הסרטן המפחידים ביותר, גם בשל הורסטיליות שלו וגם בשל השלכותיו, הוא סרטן הכבד. סוג סרטן זה נפוץ בקרב גברים פי ארבע מאשר אצל נשים, וסיכויי ההחלמה ממנו תלויים בסוג הגידול הנמצא בכבד (ראשוני או שניוני, כזה שמקורו איננו מצוי בכבד עצמו) ובפרמטרים נוספים.

סרטן הכבד סיכויי החלמה – סרטן ראשוני

סרטן הכבד מתחלק לשני סוגים: הסרטן הראשוני של הכבד כולל שני סוגי גידולי כבד ראשוניים ממאירים – הפטוצלולר קרצינומה (קרצינומה הפטוצלולרית או HHC) וכולנגיוקרצינומה (Cholangiocarcinoma) סרטן שמקורו בדרכי המרה, אשר נחשב לנדיר יותר. בין גורמי הסיכון המשמעותיים ל-HCC נכללים זיהומי HBV (Hepatitis B – הפטיטיס B) HCV (Hepatitis C – הפטיטיס C) ומחלת כבד שומני – אלכוהולית או איננה אלכוהולית (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease, NAFLD). סיכויי ההחלמה של חולים בסרטן כבד תלויים בשלב בו מתגלה המחלה ובגישת הטיפול {הבראתי (Curative) או פליאטיבי (Palliative)} שננקטת על ידי המטופל ורופאיו.

שלבי התפתחות סרטן הכבד ודרכי טיפול בכל אחד מהם

השלב המוקדם מאד – בשלב זה נגע יחיד (שקוטרו קטן מ-2 ס"מ) או מספר נגעים כאלה. בשלב זה, הטיפול הניתן בשלב זה לחולה הוא כריתה כירורגית, אשר מעניקה לחולה שיעור הישרדות כללי של כ-90%.

השלב המוקדם – נגע בודד שקוטרו עד ל-5 ס"מ. הטיפול הניתן בשלב זה לחולה ללא יתר לחץ-דם פורטלי הוא כריתה כירורגית. במידה והמטופל איננו עונה על הדרישות, תבוצע השתלת כבד (אשר שיעור הישרדות לאחריה הוא חמש שנים ב-75%). למטופלים בהם השתלת כבד אינה אפשרית, יוצע טיפול אבלציה (צריבה – Ablation) מקומית או טיפול כימו-אמבוליזציה בגישה העורקית (Transcatheter Arterial ChemoEmbolization, TACE)

שלב הביניים – טיפול כימו-אמבוליזציה בגישה העורקית (Transcatheter Arterial ChemoEmbolization, TACE) נחשב למשפר שיעור הישרדותם של המטופלים המקבלים אותו למשך שנתיים ב-25%, יחסית לטיפול השמרני.

נחסוך מכם את הטיפולים המוצעים לחולים הנמצאים בשלב המתקדם ובשלב הסופני, מאחר וסיכויי ההחלמה מהם אינם גבוהים, ובמרבית המקרים, מדובר בטיפולים פליאטיביים ולא הבראתיים.

כפי שניתן לראות, ככל שמתבצע גילוי מוקדם יותר של סרטן הכבד סיכויי החלמה גבוהים יותר!

לקבלת ייעוץ נרחב בנושא ולקביעת תור, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם ד"ר רפאל מילר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות