הכבד ותפקידיו

הכבד הינו איבר חיוני בגוף האדם אשר ממוקם בבטן הימנית העליונה מתחת לצלעות. לכבד מגוון רחב של תפקידים ובכלל זה ניקוי רעלים מהדם, ייצור חלבונים, וויסות מאזן הסוכר בגוף ועוד. משקל הכבד הוא כ-1.5 קילוגרם ורוחבו כ-15 ס"מ. הכבד מחולק לשמונה אונות כאשר בכל אונה ישנו מספר רב של אוניות המעורבות בתהליכי הייצור והסינון של האיבר. התא הנפוץ ביותר בכבד המבצע את רוב תפקידי הכבד מכונה הפטוציט אך ישנם תאים נוספים כדוגמת תאים של דרכי המרה ותאים של מערכת החיסון.

מהו סרטן הכבד?

סרטן הכבד הינו מצב בו תאים תקינים בכבד עוברים שינוי וגדלים בצורה שאינה מבוקרת ובכך תפקודם ותפקוד התאים שעדיין תקינים נפגע. ישנם מספר סרטני כבד ראשוניים (כלומר שמקור הסרטן בכבד) אך סרטן הכבד הנפוץ ביותר מכונה קרצינומה הפטוצלולרית.

קרצינומה הפטוצלולרית

כאמור, קרצינומה הפטוצלולרית הינה הסרטן הנפוץ ביותר בכבד והסרטן החמישי הנפוץ ביותר מכלל סוגי הסרטן. גברים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה והגיל הממוצע להופעתה הינו 50-60 שנים. ישנם גורמי סיכון רבים לפיתוח מחלה זו אך המשמעותיים ביותר הינם-

מהם התסמינים של קרצינומה הפטוצלולרית?

אבחנת מחלה זו אינה פשוטה מאחר ותסמיניה הראשונים אינם ספציפיים. תסמינים יכולים לכלול כאב בטן עליונה או גוש בבטן העליונה, אובדן משקל או שובע מוקדם. תסמינים נוספים אך יותר נדירים יכולים לכלול צהבת (העור והעיניים יראו צהובים), שלשולים, כאבי עצמות וחום. במידה והינך סובל משחמת וישנה הופעה של צהבת, נפיחות משמעותית בבטן (מיימת), בלבול או הקאות עם דם יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם.

כיצד מאבחנים קרצינומה הפטוצלולרית?

האבחנה של קרצינומה הפטוצלולרית מבוצעת על ידי משלב של בדיקות דם והדמייה. בדיקת הדם המאפיינת סרטן זה מכונה AFP וזהו חלבון המיוצר על ידי תאי הכבד. בדיקות ההדמייה לצורך אבחון כוללות בדיקת על-קול (אולטרה-סאונד), טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ותהודה מגנטית (MRI) כתלות במאפייני הגידול. לרוב, לא מבוצעת ביופסיה של הגידול מכיוון שפעולה זו יכולה לגרום לדימום בכבד ולהתפשטות של תאי הגידול מעבר למיקומם המקורי.

כיצד מטפלים בקרצינומה הפטוצלולרית?

ההחלטה על בחירת טיפול מתאים לקרצינומה הפטוצלולרית הינה מורכבת ביותר ומתחשבת במצבו הכללי של החולה, יכולת התפקוד של הכבד וגודל הגידול.

טיפול ניתוחי– טיפול זה הינו הטיפול המועדף במידה ונותרת מספיק רקמת כבד תקינה לאחר הניתוח ובחולים ללא שחמת או שחמת קלה. רוב החולים שיעברו ניתוח הינם בעלי גידול בודד בכבד שלא חודר לכלי דם או איברים אחרים. אחוז ההשרדות חמש שנים לאחר הניתוח יכול לנוע בין 40-90%.

השתלת כבד– בחולים שלא יכולים לעבור ניתוח לכריתת כבד זהו הטיפול המועדף. השתלת כבד מתאימה בדרך כלל לחולים עם גידול אחד הקטן מ-5 ס"מ או שלושה גידולים שכל אחד מהם קטן מ-3 ס"מ. השתלת כבד הינה פעולה רפואית מורכבת הדורשת טיפול ממושך לכל החיים בעקבותיה.

טיפולים מקומיים– טיפולים אלו מתאימים לרוב לחולים אשר אינם יכולים לעבור ניתוח אך הגידול שלהם קטן יחסית ומוגבל לכבד. טיפולים אלו כוללים צריבה של הגידול באמצעות גלי רדיו, אתנול או חומצה אצטית. אפשרות טיפולית נוספת היא חדרת כימותרפיה ישירות לגידול דרך כלי הדם המזינים אותו. אפשרות זו שמורה לגידולים גדולים שלא ניתן לכרות ולא ניתן לצרוב בשיטות שצוינו קודם.

בחולים קשים אשר לא יכולים לעבור את אחד הטיפולים שצוינו קודם לעיתים ניתן לטפל בכימותרפיה אך זוהי אינה אפשרות מועדפת בחולים עם קרצינומה הפטוצלולרית.

לאחר טיפול בקרצינומה הפטוצלולרית יש צורך במעקב ארוך טווח הכולל בדיקות דם והדמייה על מנת לעקוב אחר מצב הכבד ולוודא שאין חזרה של הגידול.

כולנגיוקרצינומה הפטוצלולרית

גידול זה הינו גידול נדיר יחסית שמקורו בתאים של דרכי המרה בכבד. המרה הינה נוזל המיוצר בכבד ומסייעי בתהליכי עיכול שונים כדוגמת פירוק שומנים וספיגת ויטמינים מסויימים.

תסמינים של מחלה זו כוללים כאב עמום בבטן הימנית העליונה, אובדן משקל, בדיקות דם הקשורות לכבד שאינן תקינות ולעיתים נדירות יותר יכולה להופיע צהבת. הרופא יאבחן את המחלה באמצעות בדיקה גופנית, בדיקת על-קול ובדיקות טומוגרפיה ממוחשבת ותהודה מגנטית.

האפשרות היחידה לרפא את המחלה הינה באמצעות ניתוח. עם זאת ניתוח יכול להיות מבוצע רק בחלק מהחולים בהם המחלה לא התפשטה לבלוטות לימפה, כלי דם ואיברים מחוץ לכבד. לעיתים, לפני הניתוח יש צורך לעבור פעולה המכונה "ניקוז דרכי מרה" על מנת "להפטר" מעודף המרה בכבד ובדרכי המרה ולשפר את ההערכה הטרום ניתוחית. בנוסף לכריתת הגידול בניתוח יש צורך בכריתת חלק מהכבד כדי לוודא שאין חדירה של הגידול לאזורים סמוכים בכבד.