הכבד הינו איבר חיוני בגוף האדם אשר ממוקם מתחת לצלעות בבטן הימנית העליונה.. משקל הכבד הוא כ-1.5 קילוגרם ורוחבו כ-15 ס"מ. הכבד מחולק לשמונה אונות כאשר בכל אונה ישנו מספר רב של אוניות המעורבות בתהליכי הייצור והסינון של האיבר. לכבד מגוון רחב של תפקידים ובכלל זה ניקוי רעלים מהדם, ייצור חלבונים, וויסות מאזן הסוכר בגוף ועוד.

מבוא לכבד שומני

כבד שומני שאינו אלכוהולי (Non alcoholic fatty liver disease-NAFLD) הינו מצב רפואי המאופיין בהצטברות שומן בכבד (הצטברות זו מכונה תסנין) כאשר קיימים שני סוגים עיקריים של תסנינים:

• כבד שומני – מצב בו יש הצטברות שומן בכבד ללא דלקת
  • סטאטוהפטיטיס- מצב בו בנוסף להצטברות השומן מופיעה דלקת בכבד

על מנת להיות מאובחן עם כבד שומני האדם אינו יכול לצרוך כמויות אלכוהול גדולות או לסבול ממחלת כבד כרונית כדוגמת צהבת נגיפית מאחר ומצבים אלו גורמים בעצמם למחלת כבד בעלת מאפיינים שונים.

מהו כבד שומני?

כבד שומני הוא לרוב מצב שפיר אשר נהיה נפוץ יותר ויותר במדינות המפותחות לאור השיעור הגבוה של אנשים עם משקל עודף והשמנת יתר. במחלת הכבד השומני, הכבד פועל כראוי ונראה תקין מתחת למיקרוסקופ פרט להצטברות תאי שומן. במידה ותעשנה בדיקות דם לתקינות הכבד הן לרוב יהיו תקינות. לעיתים תהייה עלייה קלה בבדיקות כבד המכונות ALT ו-AST. אישור אבחנת כבד שומני מתבצע באמצעות בדיקת על-קול (אולטרה-סאונד). הטיפול בכבד שומני בעיקרו כרוך בשינוי אורחות חיים ובפרט בירידה במשקל. לעיתים אנשים עם כבד שומני יכולים לפתח דלקת המכונה (כפי שצוין קודם) סטאטוהפטיטיס.

סטאטוהפטיטיס

סטאטוהפטיטיס הינו מצב בו בנוסף להצטברות השומן ישנה דלקת ותהליך יצירת צלקות בכבד. לרוב מצב זה מאובחן בגילאי 40-60 בבדיקות שגרתיות והינו נפוץ יותר בנשים. רוב האנשים עם סטאטוהפטיטיס לא יסבלו מתסמינים כלשהם אך לעיתים רחוקות ישנה עייפות, תחושה כללית רעה וכאבים בבטן הימנית העליונה. בשונה מכבד שומני, בדיקות הדם הקשורות לכבד (ALT, AST) לרוב לא יהיו תקינות.

אבחנת סטאטוהפטיטיס מתבצעת על ידי שילוב של בדיקות הדם עם בדיקות הדמיה כדוגמת על-קול, CT ו-MRI. לעיתים רחוקות יש צורך בביצוע ביופסיה לצורך האבחנה כדי לשלול מחלות אחרות. ביופסיה הינה בדיקה בה מוחדרת מחט קטנה לכבד, נלקחת חתיכת רקמה ונשלחת למעבדה לקביעת הבעיה בכבד. בדיקה נוספת היכולה לעזור באבחנה היא בדיקה המכונה פיברוסקאן. בדיקה זו הינה בדיקה לא פולשנית המבוצעת באמצעות על-קול על מנת לקבוע את מידת ההצטלקות של הכבד.

הסיבה המדויקת מדוע באנשים מסוימים מתפתח סטאטוהפטיטיס ומדוע אחרים נותרים עם כבד שומני בלבד אינה ידועה אך ישנם גורמי סיכון-

• השמנת יתר- יותר מ-70% מהאנשים עם סטאטוהפטיטיס סובלים מהשמנת יתר.
  • סוכרת- ל-75% מהאנשים עם סטאטוהפטיטיס ישנה סוכרת.
  • הפרעות שומנים (היפרליפידמיה)- 20-80% מהאנשים עם סטאטוהפטיטיס סובלים מעודף כולסטרול או שומנים.
  • מספר תרופות וחומרים נמצאו כקשורות בסטאטוהפטיטיס- אמיודארון, טמוקסיפן, סטרואידים וחומרי הדברה מסויימים.

טיפול בסטאטוהפטיטיס

נכון להיום לא קיים טיפול המרפא מצב זה ומטרת הטיפולים היא לשלוט בגורמים הנלווים למחלה כדוגמת השמנת יתר, סוכרת והפרעות שומנים. מומלץ לנסות לרדת במשקל באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית. פעולות אלו יכולות להפחית את רמתם של אנזימי הכבד ולשפר איכות חיים. הירידה במשקל צריך להיות הדרגתית מאחר וירידה מהירה במשקל יכולה להחמיר את מחלת הכבד.

נסה/י לעבור לתזונה הכוללת הפחתה של צריכת פחמימות (לחם, פסטה, אורז, תפוחי אדמה), שומן מן החי ושומן רווי ולהרבות באכילה של ירקות, קטניות, עוף, דגי ים ומוצרי חלב עם אחוזי שומן נמוכים. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית מוסכמת לטובת תכנון נכון של ירידה במשקל.

במצבים קשים לעיתים ניתן להשתמש בויטמין E לטיפול במחלה. טיפול זה אינו מומלץ לאנשים עם סוכרת או מחלת לב ותחילתו צריכה להתבצע רק לאחר התייעצות עם הרופא.

מה צפוי לחולה עם סטאטוהפטיטיס?

למרבה הצער, נכון להיום מחלה זו הינה כרונית ולעיתים נמשכת כל החיים. כ-43% מהאנשים יחוו החמרה הדרגתית של המחלה, ב-54% היא תישאר במצב דומה ורק ב-3% המחלה משתפרת. הסיבוך העיקרי של המחלה הוא שחמת של הכבד המתרחשת כאשר הכבד נהייה מצולק מאוד. מחקר שבדק איזה שיעור של אנשים יפתחו שחמת מצא כי בין 8-26% מהאנשים עם סטאטוהפטיטיס יפתחו בסופו של דבר שחמת. שחמת יכולה להוות מצב חירום רפואי ובמידה ומופיע עור צהוב, הגדלה של החזה בגברים, אודם ניכר בכפות הידיים או נפיחות משמעותית בבטן יש לפנות בדחיפות לקבלת טיפול רפואי.