עבור הסבר לגבי מהן אבני מרה, כיצד הן נוצרות ומהן הסיבוכים שלהם ניתן לקרוא את הערך "אבנים בכיס מרה". ערך זה יתמקד בדלקת בכיס המרה.

מהי דלקת בכיס המרה?

דלקת חריפה בכיס המרה (כוליציסטיטיס חריפה) לרוב מתרחשת כסיבוך של אבני מרה שנתקעות במוצא הכיס ולא מאפשרות לנוזל המרה להתנקז מחוץ לכיס. כ-6-11% מהאנשים עם אבנים הגורמות לתסמינים יפתחו דלקת של כיס המרה. לעיתים דלקת בכיס המרה יכולה להתפתח ללא קשר לאבני מרה ומצב זה קשור בשיעור גבוה של תחלואה ותמותה.

מהם התסמינים של דלקת חריפה בכיס המרה?

התסמינים העיקריים של דלקת בכיס המרה הינם כאבים בבטן העליונה או הימנית עליונה. כאב זה יכול להקרין לכתף הימנית או לגב. לרוב הכאב אינו חולף לבד, נמשך מעל ל-4-6 שעות ומתחיל לאחר אכילת ארוחה שומנית. בנוסף לכאב לעיתים ניתן לחוות חום, הקאות, בחילות וחוסר תאבון.

כיצד מאבחנים דלקת חריפה בכיס המרה?

על מנת לאבחן מצב זה הרופא יבצע בדיקה גופנית בדגש על בדיקת הבטן. בנוסף, מספר בדיקות דם כגון ספירת דם ובדיקה של אנזימי הכבד יכולות לסייע באבחנה. אישור סופי של האבחנה מתבצע לרוב באמצעות בדיקת על קול (אולטרה-סאונד). בדיקה זו יכולה לאבחן דלקת חריפה בכיס המרה באחוזים גבוהים מאוד ומבוצעת בצורה לא פולשנית. במידה ולאחר בדיקת על-קול האבחנה עדיין לא ברורה לעיתים יש צורך בביצוע בבדיקה המכונה HIDA. בבדיקה זו מבוצעת הזרקה לווריד של חומר בשם טכנציום וחומר זה מופרש לנוזל כיס המרה ולאחר מכן מוצא מן הגוף. במידה ויש חסימה של דרכי המרה החומר יצטבר בתוך הכיס ויעיד על דלקת בכיס המרה.

סיבוכי דלקת חריפה בכיס המרה

במידה והדלקת לא מטופלת התסמינים יכולים לחלוף לבד תוך 7-10 ימים. עם זאת, הסיבוכים של מצב זה הינם נפוצים ומסוכנים ולכן כדאי לפנות בהקדם לטיפול רפואי. הסיבוך הנפוץ ביותר הינו התפתחות של נמק בכיס המרה וב-2% מהמקרים נמק זה יכול להביא להתנקבות (יצירת חור) בכיס המרה. התנקבות הכיס הינה מצב מסכן חיים! חולים מבוגרים מאוד או הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפתח נמק והתנקבות בעקבות דלקת של כיס המרה. כמו כן, כיס המרה יכול להזדהם בחיידקים היוצרים גז ולהגביר את הסיכוי לנמק והתנקבות. סיבוך נוסף הינו יצירה של צינור לא תקין המכונה "פיסטולה" בין כיס המרה למעי הדק. במצב זה, אבנים יכולות לעבור מכיס המרה ישירות אל המעי ולגרום לחסימה של המעי.

הטיפול בדלקת חריפה של כיס המרה

במידה ואובחנת עם דלקת חריפה של כיס המרה ככל הנראה תאלץ להיות מאושפז בבית החולים לקבלת טיפול תומך הכולל נוזלים לווריד, מתן תרופות לשיכוך כאב ואנטיביוטיקה. זמן קצר לאחר מכן, רוב החולים עם דלקת חריפה של כיס המרה יעברו ניתוח ובעדיפות תוך מספר ימים ספורים מתחילת המחלה. מספר מחקרים הדגימו כי ברוב החולים, רצוי לבצע את הניתוח כמה שיותר מוקדם על מנת למנוע את התפשטות הדלקת המקשה על ביצוע ניתוח לאחר מכן.

בניתוח תבוצע כריתה של כיס המרה בשיטה המכונה "לפרוסקופיה". בשיטה זו מוחדר לבטן מכשיר המורכב מצינור ארוך ודק המכיל אור ומצלמה קטנה אשר מאפשרת למנתח להסתכל בתוך הבטן ללא פתיחתה. המנתח מבצע מספר חתכים קטנים (פחות מסנטימטר לכל חתך), לאחר מכן הוא מכניס את הלפרוסקופ וכלים מיוחדים נוספים דרך החתכים האחרים ומסיר את כיס המרה. ניתוח זה מועדף על ניתוח בו מבוצעת פתיחה של הבטן מכיוון שהוא גורם לפחות כאבים לאחר הניתוח, מקצר את משך האשפוז ואת זמן ההיעדרות מהעבודה ומשאיר פחות צלקות.

חולים אשר נמצאים בסיכון גבוה לביצוע ניתוח לעיתים מטופלים באמצעות אנטיביוטיקה ו"מנוחה" למעיים. במידה ואמצעים אלו לא עוזרים ניתן לנקז את כיס המרה על ידי החדרת מחט וצינור ייעודי. יש לציין שגם בחולים בסיכון גבוה, רצוי, תוך שיח עם המנתח, לבצע ניתוח לכריתת הכיס במועד מאוחר יותר.

סיבוכי הניתוח כוללים נזק לדרכי המרה בסמוך לכיס המרה, דימום, פגיעה במעיים וזיהום. חשוב לציין שהניתוח להסרת כיס מרה הינו ניתוח נפוץ ובטוח והסיכון לסיבוכים הינו נמוך יחסית הסיכון הניתוחי מושפע במצב הכללי של החולה וחומרת הדלקת. הסרת כיס המרה לרוב לא גורמת לתסמינים לאחר מכן וגם כאשר קיימים תסמינים הם לרוב קלים, לא דורשים טיפול ומשתפרים עם הזמן. התסמינים כוללים יציאות רכות, נפיחות וגזים.

לאחר הניתוח תאלץ/י להישאר בבית החולים מספר ימים. יש צורך להתחיל בהליכה בהקדם האפשרי ויחד עם הצוות הרפואי תבצע/י תרגילים נשימתיים. לאחר השחרור הביתה ניתן לעשות את רוב הפעילות אך יש להימנע מהרמת משאות כבדים, פעילות גופנית מאומצת ושחייה למספר שבועות.

לקבלת ייעוץ נרחב בנושא או לקביעת תורים, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם ד"ר רפאל מילר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות