"שרוי במרה שחורה" אמנם נחשב לביטוי ארכאי ומיושן, אבל כאבים בכיס המרה יכולים לתקוף את האדם בכל עת, ויכולות להיות להם מספר סיבות אפשריות נפוצות, הקשורות לתפקידו של כיס המרה (לאחסן את נוזלי המרה המיוצרים בכבד ולשחרר אותם למעי הדק כדי לסייע לעיכול מאכלים שומניים).

אבנים בכיס המרה

הבעיה השכיחה ביותר הגורמת לכאבים בכיס המרה היא אבני כיס המרה. שכיחותן באוכלוסיה הבוגרת נעה בין 20% ל-30%, אבל, ב-70% מהמקרים הן אינן גורמות לשום תסמינים אצל החולה הלוקה בהן. הן נוצרות בשל הפרעה בתנועתיות כיס המרה ובמקרים בהם חל שינוי במרקם הנוזל המרתי, והרכבן הוא כ-80% כולסטרול ו- 20% סידן ופיגמנטים. ראוי לציין כי אין שום קשר בין הכולסטרול המרכיב את אבנים אלה לבין הכולסטרול הנמדד בבדיקת דם. אבני המרה ניתנות לאבחון בבדיקת אולטרה סאונד בטן פשוטה וקיימות שלוש גישות טיפול עיקריות בהן – המתנה להתפתחות, ריסוק האבנים (ללא פרוצדורה כירורגית) וניתוח הכולל הוצאת כיס המרה והאבנים שבתוכו. חסרונן של שתי השיטות הראשונות היא חזרתה של הבעיה ואופציית התפתחות מצבים חמורים יותר, אשר עלולים לסכן את חיי המטופל, כמו דלקת חריפה בכיס המרה.

 

דלקת כיס מרה – כאבים, הזעה וסימפטומים נוספים

אחד מהסיבוכים העלול להיגרם מאבני המרה, הוא התפתחות דלקת חריפה בכיס המרה. סימפטום אופייני ביותר לדלקת זו הוא כאב פתאומי וממושך, שחש החולה בצד הגוף הימני העליון שלו. בין הסימפטומים הנוספים שחווים חולים בדלקת כיס המרה ניתן למצוא עליה בחום גוף החולה, בחילות, הקאה וחוסר תיאבון, צמרמורות והזעה ללא סיבה הנראית לעין. כאן, הסיכונים כבר עולים שלב, ועלולים לכלול הגדלה והתנפחות של כיס המרה, זיהום הגוף על ידי מיצי המרה ואף מוות של רקמת כיס המרה. האבחון נעשה באמצעות בדיקות דם (תאי דם לבנים, בילירובין, אנזימים של המרה והכבד), בדיקת CT או בדיקת אולטרה סאונד (שמטרתן לבדוק את סימני הדלקת). הטיפול הנפוץ בדלקות כיס המרה הוא ניתוח לפרוסקופיה, במהלכו מבוצעות ארבע נק' חיתוך, שמאפשרות את כריתת כיס המרה.

אבני בכיס המרה הן רק תחילתו של סיפור, לכן, אבחון שלהן בשלב המוקדם ככל האפשר, יכול למנוע את התדרדרות המצב!

לקבלת ייעוץ נרחב בנושא או לקביעת תורים, אתם מוזמנים ליצור קשר עוד היום עם ד"ר רפאל מילר.

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות